fredag 3 maj 2013

Dagen när Olle kom...

Det var på en söndag han kom, lille Olle, på förmiddagen kl: 10.37 den 6 januari. Men låt mig först berätta hela historien och om när han kom! Så här gick det till: Dagen innan, på lördagen, kom mormor och morfar för att mellanlanda hos oss i Gävle innan avresan till Indien. Christin hade nyss fyllt 60 år och nu skulle de resa iväg för att upptäcka Kerala i södra Indien och fira henne. Vi skojade och sa att det skulle ju passa bra om det kom en bebis under tiden de var i Gävle och hälsade på. Då kunde de ju barnvakta Agnes! Under lördagkvällen började jag känna några värkar, inte många, inte regelbunda och inte så starka.... men visst var det riktiga förvärkar? Jo det var det visst. OK, alla gick och la sig, så även jag men kunde inte somna. Vid tre-tiden kom värkarna tätare och starkare så jag var tvungen att kliva upp. Satte mig tillrätta i fåtöljen uppe i lillrummet (i samma fåtölj och på samma sätt som satt jag med förvärkar innan Agnes kom) Mot morgonsidan ringde jag in till BB att det nog startat nu och att vi nog kommer in under förmiddagen. Men ännu var det lugnt. Vi hann sitta i köket och äta frukost, tyst och stilla med tända ljus. Men sen, vid halvåtta-tiden, började värkarna komma ännu tätare, nu var det bara 2 minuter emellan. Danne och jag tog väskan som vi packat i förväg och åkte in till BB. Det kändes fortfarande lugnt i det läget och vi trodde nog att vi skulle få åka hem igen. Men väl på plats och inne på förlossningen kom det bara mer och mer värkar och ont gjorde det. På med landstinget-rocken och fram med lustgasen, hej och hå! Går inte in mer i detalj vad som hände sen - ni kan ju tänka er - aj, pust och lite vrål och sen! Olle föddes! Bara 2,5 timme efter att vi kommit in till förlossningen. Känslan var enorm, hallelulja äntligen en liten bebis på bröstet. Allt gick bra och ut kom världens finaste lilla kille! Under tiden på hemmaplan hann mormor och morfar åka iväg till Arlanda och farmor kom för att barnvakta, så det vi skojade om dagen innan, att det skulle passa om det kom en bebis när dem var här hände på rikigt! Vältimad pojk! Olle och jag stannade en natt för att dagen efter hämtas av en stolt pappa och en nyfiken nybliven storasyster. Så skönt att få komma och hem och bekanta oss med den nya familjemedlemmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar